Azerbaycan Havayolları’na ilişkin yolcu uçağının düşmesiyle ilgili şok edici savlar ortaya atıldı. Rusya’nın uçağı Hazar Denizi’ne yönlendirdiği ve düşmesini amaçladığı öne sürülüyor. Uçağın GPS sistemi bloke edilirken, dikey sabitleyicisinde şarapnel hasarına rastlandı. Rusya yakıt tükenmesi tezini savunsa da enkazda yakıt izine rastlandı. Kara kutu incelemesi kazanın gerisindeki tüm ayrıntıları netleştirecek.
Azerbaycan Havayolları’na ilişkin yolcu uçağının Kazakistan’ın Aktau kenti yakınlarında düşmesiyle ilgili yeni bir tez milletlerarası arenada tartışma yarattı.
Azerbaycan medyası uçağın rotasının kasıtlı olarak Hazar Denizi’ne yönlendirildiğini ve burada düşürülmek istendiğini ileri sürdü. Teze nazaran Rusya elektronik harp sistemleri ve hava savunma ateşiyle uçağın denetimini zayıflatarak denize düşmesini sağlamak istedi.
Amaç enkazın denizde kaybolarak kanıtların yok edilmesiydi. Flightradar’ın bilgilerine nazaran uçak 75 dakika boyunca istikrarsız bir formda irtifa ve sürat kaybetti. GPS sistemine yapılan müdahaleler sonucunda uçak yanlış pozisyon bilgileri gönderdi.
Enkaz manzaralarında ise dikey dengeleyicide delikler bulundu ve bu hasarın bir patlama yahut şarapnel modüllerinden kaynaklandığı iddia ediliyor.
Rus yetkililer ise kazanın teknik bir arızadan kaynaklandığını savunarak uçağın yakıtının bittiği ihtimali üzerinde duruyor. Lakin uzmanlar yere çakılan uçağın patladığını ve yakıtın büsbütün tükenmediğini belirtiyor.
Kara kutunun incelenmesiyle uçağın düşmesine yol açan teknik ve dış müdahale ayrıntılarının netleşmesi bekleniyor. Azerbaycan yetkilileri Rusya’nın sorumluluğunu kanıtlayacak yeni kanıtlar bulduklarını belirtti.
Hazar Denizi’nde kaybolması hedeflenen uçağın Aktau’ya yönlendirilmesi kazanın karada meydana gelmesini sağladı. Bu gelişme muhtemel bir manipülasyonu gözler önüne seriyor.